FOREBU- rebelle, CNARED composite ; le vrai interlocuteur ?

https://i0.wp.com/fr.igihe.com/local/cache-vignettes/L436xH600/arton16360-be518.jpgAu moment où le dialogue interburundais entre le CNARED et le Gouvernement burundais est relancé à Entebbe en Uganda sous la médiation de Yoweri Museveni, certains observateurs burundais trouvent que les jeux sont mal arrangés surtout que le CNARED est loin d’être représentatif dans ce dialogue.

D’après Thaddée Masabo, un libre penseur burundais, le dialogue devrait se dérouler entre deux parties, celle qui subit le génocide et la partie gouvernementale burundaise qui fait une répression aveugle sur ses citoyens.

D’après cette personnalité burundaise, seul le nouveau mouvement armé, la FOREBU /Forces Républicaines Burundaises, peut représenter « les Tutsi qui sont génocidés et les Hutu qui sont contre le génocide, tout cela représentant plus de 80% des Barundi ». Ci après l’interview exclusive :

IGIHE : Le dialogue interburundais a redémarré à Entebbe en Uganda entre le CNARED et les représentants du Gouvernement burundais. Quels résultats escomptez-vous de cette session ?

Thaddée Masabo : Ces négociations ne peuvent pas aboutir à des conclusions intéressantes parce que les parties au conflit ont été mal définies et ciblées. Deux groupes antagoniques auraient dû s’asseoir sur la table des négociations. D’un côté, le groupe qui commet le génocide sur les Tutsi, donc le Gouvernement burundais et, de l’autre côté, celui qui subit ce génocide, donc le Groupe Tutsi. Or le CNARED n’est pas e groupe qui subit le Génocide. Ce groupe tutsi ne peut qu’être représenté par la FOREBU (Forces Républicaines Burundaises) qui lutte pour arrêter ce génocide.

IGIHE : Donc vous pensez que la FOREBU peut être un interlocuteur du Gouvernement burundais plus valable que le CNARED ?

Masabo : Absolument

IGIHE : Vous parlez de génocide des tutsi au Burundi, quels sont les signes et les faits qui l’attestent ?

Masabo : Le génocide des Tutsi est bien une réalité au Burundi. C’est un prolongement du génocide qui a eu lieu en 1993 tel que cela a été entériné par la Résolution 682 du Conseil de Sécurité des Nations Unies.

Actuellement, le Gouvernement burundais, par le biais de sa police politique, s’attaque aux quartiers et régions majoritairement Tutsi. Quand il procède aux arrestations, les hutus sont relâchés et les Tutsi sommairement exécutés.

IGIHE : Soyez plus clair et montrez des faits tangibles de ce génocide des Tutsi en cours au Burundi.

Masabo : Il n’est pas question uniquement d’exécution sommaire de Tutsi. Ce génocide des Tutsi est planifié depuis 1993, avant la campagne électorale du Président Melchior Ndadaye. Des consignes avaient été données à ses partisans du Frodebu/Front pour la Démocratie au Burundi.

On avait le Code Juin (1993) pour dire que les élections devaient se dérouler au cours de ce mois-là, que si les urnes étaient bourrées par le parti adverse, les jeunes hutus devaient se lever et commencer des attaques sur les tutsi.

Ils avaient un autre slogan dit INIVEAU NI UGUTWI (S’il faut tuer à la machette le Tutsi, il faut viser juste au dessus de l’oreille pour une mort instantanée).

Sous le code SUSURUKA, il était prévu qu’il fallait brûler vif les Tutsi.

Bien plus il avait été commandé et stocké un matériel de tuer : des machettes et des tronçonneuses.
A la mort du Président Melchior Ndadaye, ce matériel a été largement distribué. Des tronçonneuses ont été utilisées pour couper les troncs d’arbres et les disposer en travers de la route pour retarder le matériel roulant militaire de secours.

Les statistiques disponibles aux Nations Unies évoquent quelques 200.000 Tutsi massacrés au cours de cette période. Les opérations de génocide ont été faites simultanément sur toute l’étendue du territoire burundais.

IGIHE : Parlez-nous de FOREBU !

Masabo : Je considère FOREBU/Forces Républicaines Burundaises comme un groupe ou une coalition de groupes armés déterminés à arrêter le génocide des Tutsi qui se déroule au Burundi. FOREBU est composé de Tutsi et de Hutu qui sont tous déterminés à en finir avec ce génocide.

Les jeunes rebelles qui composent ce mouvement veulent rétablir l’ordre et la sécurité dans le pays mais aussi le remettre en marche pour son développement.

IGIHE : Y-a-t-il des actions de guérilla proprement dites que FOREBU mène sur le terrain ?

Les jeunes ont commencé par des actions de préparation de terrain, c-a-d des activités de reconnaissance et de propagande dans la population. Ils ne pouvaient pas commencer les activités de guérilla sans disposer de matériel de combat. Il n’y avait aucun pays disposé à leur fournir ce matériel.

Ils ont pris le temps de se préparer pour ce 11 décembre 15 à l’assaut des camps militaires de Bujumbura Base, Ngagara, ISCAM et Mujejuru et se procurer d’un armement nécessaire pour la suite de leur lutte de libération.

IGIHE : Quelle est la suite des événements au Burundi : négociations ou lutte par les armes ?
Deux scénarios se présentent actuellement : soit le Président Pierre Nkurunziza remettra le pouvoir par sa propre volonté ou alors il sera chassé par les armes.

IGIHE : Croyez-vous que les négociations interburundaises actuelles puissent aboutir ?

Non pas du tout ! D’abord ces négociations ne regroupent pas autour d’une même table les vrais antagonistes dans le conflit burundais. Le seul vrai scénario qui est attendu est celui qui ramenerait le respect des Accords d’Arusha qui clarifient le partage du pouvoir.

IGIHE : La rébellion des FOREBU épouse-t-elle les aspirations de la grande majorité des Barundi ? Est-elle efficace pour remporter la victoire ?

Elle regroupe des Tutsi qui subissent le génocide et des hutus de bonne foi qui s’opposent au génocide. Selon mes estimations, tout ce groupe qui se désolidarise de l’idéologie du génocide compte pour plus de 80% des Barundi.

le 29-12-2015 – à 18:36′ par Propos recueillis par Jovin Ndayishimiye, http://fr.igihe.com

31 réflexions sur “FOREBU- rebelle, CNARED composite ; le vrai interlocuteur ?

  1. None en 1993 abahutu nibo baciye batuma abatutsi ngobice NDADAYE kugirango nabo babiraremwo, kubwawe abatutsi barekuriwe kwica umwanya wose igihe cose atankwirikizi kuburyo ico gihe ca NDADAYE batari kwivuna? Nukuraba neza yuko vyukuri ukavugira inzirakarengane zubwoko bwose kuko haramaze gupfa abahutu bakwiye bishwe nabatutsi cokimwe n’abatutsi bakwiye bishwe n’abahutu. Nta mama uyu abatutsi harimwo abicanyi no mu bahutu co kimwe. Ahubwo amakungu nahabere magabo turabe ukuntu izindryane zokuva kera zohera

    J’aime

  2. Oui, au depart, le probleme etait politique, meme les tentatives d’ethniser le conflict n’ont rien donne. Nouvelle tournure et nouveau crime: alors que tuer ne fait plus partie de nos lois ecrites dans la constitution, tout jeune masculin tutsi vivant dans les quartiers dit contestataires est a arreter par soit l’API, la police (toute confondue), les services de renseignements, certaisn militaires surtout ceux d’un certains Darius (commandant camp Muzinda ou Ngagara), les Imbonerakure/Interahamwe rwandais pour etre tue (apres torture). Les corps sont soit laisses exposes dans certains coins publiques, soit enterres en fosses communes. Tout se fait lentement, parfois, on tue plusieurs dizaines ou centaines (11/12/15 par ex) par jour, parfois on tue un petit nombre pour ne pas alerter. Tout se fait a huit clos, et calmement. L’eglise catholique est silencieuse, le CNDH a ses yeux ailleurs, la RTNB ne peut pas en parler. La societe civile du parti est la pour tout nier, personne n’est encore morte.
    Dites ce que c’est. Parmi les victimes, il y a des hutus (mais la majorite de ceux arretes sont relaches). Parmi ceux qui supportent ce genocide des tutsi comme Sindimwo, Evelyne Butoyi, mais n’ont aucun detail de ce qui se fait etc…
    Faut pas creer la confusion, tous les hutus ne sont pas derriere ce genocide, ceux qui sont responsables ne se cachent meme pas dans leurs discours. Le plan a ete mis en place depuis longtemps, on a forme des Imbonerakure, on a achete les armes, la logistique pour ca.
    N’est-ce pas UN GENOCIDE? Aux Burundais, a commencer par les intellectuels tutsis de parler a haute voix, en gardant le silence on va exterminer tous a petits feux.

    J’aime

  3. Simpakanye ko atahonyabwoko ririho , ririho , mbere wanabomba ryabaye kubwoko bwose dusubiye inyuma muri za 72 abahutu bicwa , bongera bahunga none ubu nabatutsi bariko basubirizwa munkoko: Wihora incuti ugahonya umuryango! ntihagire abigira beza ngo nibo bahonejwe gusumvya abandi , ahubwo ivyobintu nimubihebe, ntacobimaze! Mbe abazungu ko bobo tutavuga bimwe tubana nabo? Sabana ibigongwe, hama ayo ma spekuration yubuhutu nubututsi muyahagarike. Hama abanyagihugu batabona ko bariko bahendwa kandi hari abashaka gushikira ubutegetsi bazohona ni bugurure amaso barabe neza, nibo bazohona , hama haze gutwara abatababaye , biviriye muri ya ma quartier meza meza. Imbonerakure, abobatutsi bo mu ma quartier ya nyarucari, ni mureke kwiroha, ataraho murakubitwa sindababesha, canke mupfe! Bose nibaje mwibarabara nabo mu ma quartier atunze. Kubera iki abakene arimwe muja gupfa! Mbe , Petero ahavuye , muzoronka ama poste ? Canke abo bibereye ahantu heza heza nibo bazoza gutwara? pas d, interet , pas d, action! Ahubona je ndanka abantu bagira aba exslave abandi. Abakenye nabatunze bose bategerezwa kuja muri manifestation bakicirwahamwe apana udukene two munyakabiga atanikambambiri bafise ngo bihereje amabarabara! ko baza babahenda ngo ja mwibarabara hama akaba arimwe mupfa! Bose nukuja mwibarabara , Ugira population yose yoyirasa! Mbe imiryango yabuze ababo, ko mwapfiriye igihugu, abo bababatuma bashitse kubutegetsi bazo heza babibuke ko babafashije gushika ku butegetsi! Haaa, biracagoye, Nimba abahutu bazokoresha abahutu kugira bamate kubutegetsi igihe cose biracagoye , nubu, namba abatutsi babanyamayeri bazokoresha udututsi twigorewe ngo ja mwibarabara babarase, hama nanje nce nja kuntebe ngare , biracagoye. Gusa, abarundi bose ubwoko bwose , aho bari hose , mugabe , ntimwemere kuba ibikoresho ngo babagire ibiraro vyogutunga bakoresheje ubutegetsi, tora umuntu mubona ko arintungane , kandi bariho , abasenga ni uko mutabizera kandi aribo bazi ico bubaha , kandi mubatoye hohinduka vyinshi , ariko amaso yacu umengo arugaye, ni kwica, gutukana , kugumuka,

    J’aime

  4. Abahutu bavuga ko abatutsi ari 14 kwijana ariko bakiri kubutegetsi nticabuza ko hari abatutsi banyariwe kuburyo umututsi yava iwabo naho yaba atazi gusoma nukwandika wasanga abaramwe mu mabanke abacinje bashomwe! Heee, ntimwibagire ko ni vya regionalisme vyagisibije! ivyo vyose mubikorereko. Icambabaje jewe kubwanje si cane cane ngo abahutu canke abatutsi, kubone ngo umuntu ngo ava ibururi, Jenda , Mwaro ngo rero ngo yasumvye ubutore canke ubwenge abandi batutsi, aho birababaje, kuko atari ubwo butegetsi baba bakamisha , ntakindi boba basumvya abandi! , muragenda namwe mwirabire , Bururi ntanakajumbo kahamera, ariko usanga mwibarabara bagenda bibabura ! Ahubwo ubutegetsi ntibuze busubireyyo! Abahutu nabatutsi bobishobora nahandi bariyo

    J’aime

  5. Ahubwo wawa uvuze neza! ni bihane kuko kuririmba amoko , yumwanya wose biraturambiye. ugira hatwaye umuhutu abahutu bose barakira! canke hatwaye umututsi abatutsi twese turanezerwa! gusa , nihatware umuntu afise vision yuko turonka amahoro. Hari ni ndirimbo ivuga ko : abize aribenshi ariko ntibazotwara bose! Kandi barundi twige kuba dushima nabike abategetsi baba bararanguye, ndabivuze uko, kuko namba nunvu aba president bose iyo bagomba guheza, tubatuka, Buyoya bamwita ingona, micombero , ngo micomibi, none ubu naho raba Petero nkurunziza nawe ivyatukwa nakamuna. None , ntanakimwe ciza baba barakoze twobibukirako tudashinyaguje! Natwe bwe nyene Abarundi turakwiye kwiga discipline , ingene dusonera abadutwara, ririmwe narimwe mukwerekana akababaro dufise turashiramwo ubushirasoni bukabije, ibintu birashobora guhinduka tutarinze gushirison! Erega hemwe Aba president ni abantu bogusonera mugihe baba batarakinjura! Heee, nyene imbugita ni uwuyifise ikirindi.

    J’aime

    • Ewe kwizera, wariwatanguye uvuga neza, Ariko munyuma wahavuye uvyonona gatoya isase.egome ivyukuvuga abahutu nabatutsi, ubu bisigaye bisesema. Ugushima abo bakuru bibihugu nabo, atinado wavyononeye, witegereze mi batwaye uburundi bwacu umwe wenyene niwe yatwaye uburundi, uburundi buratera imbere namakungu arashima, kiretse babarundi banyegerwa numugera wamacakubiri.uwo mushingantahe si uwundi ni mutama wamugabo wabagabo mushingantahe BAGAZA JEAN BAPTISTE .Ataruko yahuye ninikoko kimwe wita ingona Gustave nyene Sri nayo yatumye uburundi burwa mukabi burimwo uní musi gistave, ndamusabiye k’MUANA ahure nurwahekuye abarundi.niwe ubwicanyi quinceañeraso wambere gusumvya nkurumbi número. None ha kwizera, ndabeshe? Raba imyaka yose crocodile yatwaye, ico yakoze ni igiki yokwerekana yateje imberbe igihugu atari kudutwaza mumacabiri uintara aduhendesha ubumwe bwabarundi butariho yongera akororera abantu mundege kigaca gisamira mukirere kikamira ntihagire Kubica ikanda. Bakagajo, abandi bashikiranganji bukwivuna abansi bakororwa kikamira, yanyuma ngwindege yagize isanganya. Mbega, lucha Repubblica twumva zivurwa, lo tutigeze twumvako indege zagize amasanganya atari kuri crocodile vida. Nkurumbi número amarisha abahutu amasoro nukubata munzuzi ntandege arakoroza.visión ya crocodile, yari iyugukuraho uso wese yabona aciye ubwenge avise des visión a benefiques pour les burundais, ataca amukuraho akamira. Kuri crocodile buyovya yayobeje abarundi akabata mumanga, yagomvye kwishira hejuru kunyungu ziwe vida ngo azanye demokarasi, Ariko yihoye ubusa ni yo demokarasi ntibsyimwitirira bayitirira ndadaye atayo aceite base nyene yategeye guhonya inganda.BAGAZA Ahubwo nagaruke atwitwarire bajo wariwatanguye turabeko twogira amahoro tugasubira gutera imberbe.Abandi bose nabaza kuzuza birya bisaho vyabo ngo ni. Amada. Uní ndabivuze nkumuhutu azi ivyakera kuko jewe ndi umukurambere yabanye nabatutsi nabo bategetsi nyene. Icoduha reto umushingantahe BAGAZA, niho wokwemera cuyo nkubwiye lujo yari umugabo wabagabo naho atacó yampaye ndamwemera.

      J’aime

  6. Monsieur Arsène, je respecte votre commentaire sur mon point de vue mais Si je dis la Croix de Jésus ici, je dirais que c’est une révélation, si on essaie d’y regarder, la croix est un signe d’addition pour dire que les divisions sont enlevées surtout quand cette révélation vous est parvenue si non, pour les insensés, c’est d la folie de parler la croix de Jésus mais pour ceux là à qui Jésus s’est révélé, c’est le Salut, Je vous remercie

    J’aime

  7. Hari ikintu abanya politique badafise imbono ibereye bagwanije mugabo ubu gikenewe: »Pacte social ». Iyo vyukuri umuhutu n’umututsi bemera ico ciyumviro, bakagiriranira amasezerano yo kubana mumahoro, ivyo muvuga vya génocide biba vyrafuditse mu mitima y’abarundi. Rabe ubujujubw’abarundi: igihe CNDD-FDD yariko ihonya aba FNL;nta muttsi n’umwe yahagurtse ngo avyiyamirize kuko bagira bati bareke bamarane n’abahutu bariko baragabanyana, ariko abo batutsi b’ibijuju, bibagira ko CNDD-FDD niyamara guhaga amaraso y’abahutu bo muri FNL izoca ihindukirira abatutsi. Uno musi abatutsi muriko mwishura icaha mwagize co kureka abahutu bakicwa murorera. Hamwe twari kugira pacte de cohabitation pacifique, Umhutu yotegerjwe gukingira umututsi, umututsi nawe agakingira umuhutu, bisigura ko umwe yemeza ko atawuzomwicana uwo badasangiye ubwoko barorera. None ubu ga mwabatsi mwe ntukeneye inguvu za bahutu bahinywa murorera?

    Mbe ko muriko mugarukana ikibazo c’amako, ntimubona hamwe bigiye mu biharuro « le nombre étant objectivement vérifiable » mwohomba? Muribaza ko murenga 14% muburundi bwose? Rondere des arguments convainquant zituma abarundi n’amakungu bumva ko CNDD-FDD igendera kuri idéologie y’ubwicanyi. Musiguye ko yica abtutsi, ntimuzumvirwa kuko CNDD-FDD imaze imyaka 13 yica abahutu gusa.

    Pour vous ramener à la raison: Inzoka yaranka imbeba urunuka. Umusumwe yigisha nyene urugo ingene yomara izo mbeba, imwereka ingene azotega umutego ntiyamenya ko imbeba ibumva igihe bahana iyo mission. Nyene urugo aratega akamashu neza, imbeba ica yigira mwikoma irarama. Yanzoka itazi ko akamashu kica, iriko iraramba igacako, nako ngo mashu.Yambeba ica iratwenga: iti urucira mukaso rugatwara nyoko. Mbega uwo mugani woba uriko urakora mu Burundi?

    Zirikane!

    J’aime

    • Ni ukuri urantwengeje Nuyo mugani wawe! Heee, aho niho Abarundi tudatahurira, erega ngo wiba ikigori uhetse umwana imugongo , ukaba uriko uramwigisha;Basha, Abarundi tutize kubona ko n,abandi babona bizobakomerana kuko ngo uwukuravye cane ngo akwiza kwambara.. Abo batutsi harimwo bamwe bamwe nkumbure boba bakunda ubwoko bwabo ariko ntawobushira kungasiro bwose ngo ntihariho nabagomba kwironkera ivyicaro!

      J’aime

  8. Masabo, nimurasane n’abafise ibigwanisho canke nyene muje mu biganiro n’abari ku ntwaro kuko si abahutu bose batwara Uburundi canke bashigikiye le 3è mandat de Nkurunziza. Rappelle-toi bien de ce que la répression ethnique aveugle sous Micombero a produit comme conséquence. Abahutu n’abatutsi batanguye kwicana gushika aho batinyana nk’imbeba n’inyabu. Et maintenant que le problème ethnique semblait s’apaiser, certains politiciens burundais. et leurs sympathisans veulent encore pousser la Population à s’entretuer. C’est mieux alors que les citoyens restent vigilants et sachent surtout bien discerner les discours véritablement politiques de ceux qui les incitent à s’entredéchirer. Ramener au Burundi les divisions interethniques entre tutsis et hutus dans le but de se hisser au pouvoir ou s’y accrocher est sérieusement à décourager, après tout Uburundi ni ubw’abarundi bose qu’ils soient CONTRE ou POUR le régime en place. Nta kamaro ko kwica uwo mudasangiye ivyiyumviro vya politique du moment où il y a des solutions pacifistes et moins domageables comme alternative. En fait, umwica uno musi nawe akaguhitaniza ejo, vyiza rero nugutorera umuti hamwe vyanse abarwana bakarwana hagati yabo mais sans heurter des citoyens paisibles!

    J’aime

    • kuri je nvuga nti: iyo noba noshikiriye utwo dututsi twutujuju bajana mwicuniro kandi twigorewe, ko botekereje bakicara munzu, amakoho bakayashira munzu , bakeneye guharanira ubwoko bwabo naho, abatutsi bose nibaje mwibarabara . Je vous jure , ni uko ibibanza vya politik bica bironka abatarashwe bironka babandi bafise uburyo bwoguhungisha imiryango yabo, iyo ni colonisation muzindi. Moi je suis tutsi kandi sinvanze.. EN 1993 , abanje bose abahutu babarigase bose kandi bazira amakosa abatutsi bakoze kandi atanico abo batutsi batumariye! Nubu nibo bashaka kuguma baguma bashaka kwiyitirira abatutsi ngo bashike kubutegetsi:! Emwe, Rohero, kinindo kabondo, eka nahandi hose hari abatutsi bakomakomeye , bifise ko bataja kurasayo! nibaza ko ndiko nkebura abatutsi benewacu batobato ntibagirwe nibikoresho nababatutsi bigira inzoka ngo babagira ibiraro. Abo nabonye kumafoto bishe , ntamututsi yovamwo ngo atware igihugu, raba neza ko atari exploitation de l, homme par l, homme.

      J’aime

  9. ikibazo .???????ndasavye mugire ico mubivugako!!!!MBEGA IMBERE Y’UKO U BURUNDI BW’IKUKIRA HOBA HARABAYEHO GENOCIDE….???????????OYA kuBERA IKI????? EGO KUBERA IKI????? jewe ni oya kubera yuko ata moko yari ahari…..ni ukuvuga ko ata Moko ahari mu burundi ….ni ukuvuga ni ububeshi….ni ukuvuga amasezerano ..ya Arusha n.ibwirizwa shingiro ..riyakomokako…ntaco bimaze….kuko vyubakiye k’ububeshi…ico nibaza yuko arico abantu bakwi kuja kuganira nayo ibindi vyose ni uguta umwanya…murakoze..

    J’aime

  10. Iyo mvugo qui penche sur un génocide ethnique tutsi ne rassure pas. Et puis, le FOREBU et le CNARED sont deux entités différentes, je ne vois pas cependant comment l’une peut représenter l’autre à la table des négociations. La présence des deux groupes aux pourpalers est donc indispensable.

    J’aime

  11. Uyo muntu ntazi cank il ignore sciemmenr le probleme burundais nkuko ashobora kuba ariko agwanya FOREBU indirectement a la solde du pouvoir.
    premierement ikibazo cuburundi gifise deux composantes politique (social,economique,juridiques….)et securitaire(massacre des tutsi pour gagner le soutien hutu, massacre des hutu qui ont refuse de cooper, ….
    pour moi le CNARED, la societe civile, les confessions religieuses et d,autres associations sont bien p
    laces pour negocier la premiere composante tandis que la FOREBU ou d,autres mvts peuvent contribuer a arreter les tueries des tutsi comme celles des hutu

    J’aime

  12. La division ethnique est enlevée par la croix de Jésus Christ, quiconque croit en lui ne périra point. j’inviterais tout le monde à recevoir Jésus Comme leur Sauveur.

    J’aime

    • La croix de Jésus! Jésus sauveur de qui? En tout cas pas des Burundais (cf. Mt 15:24). Jésus lui-même n’a pas été sauvé par cette fameuse croix (cf. Mc 15:34; Mt 27:46 (« Eloi, Eloi, lama sabachthani »).
      La question ici serait de savoir si les pasteurs aux plus hautes instances dirigeantes du Burundi ne sont pas concernés par cette croix de Jésus.
      Je pense que Jésus n’a rien à faire dans la crise Burundaise. Si c’était le cas, du moins si cette croix avait de l’importance dans les crises, la Palestine, l’Israël, la Syrie en bénéficieraient probablement avant le Burundi.

      J’aime

  13. ikindi kintu nobwira abarundi benewacu ni uko naho turiko duca muri izi ngorane turiko turatera imbere turiko turogorora kuko ndavye ukuntu abantu batandukanye bagerageje gucanishamwo abanyagihugu baciye mu moko abanyagihugu biraboneka ko bose base kubashigikira iki ni ico gushima. Ndababwije ukuri naho hotwara abahutu gusa abahutu ntibokwirya akara ngo bazokira kuko vyarabonetse ko abahutu batwaye ariko nticabujije ko abahutu batotezwa n abahutu benewabo, nticabujije ko inzara ubukene bibandanya kwiyongera bigasinzikaza abahutu, abatutsi n abatwa. nico kimwe abatutsi baratwaye ariko hari abatutsi batahungukiye batotejwe bishwe bazira ivyiyumviro vyabo. igihe cose uburundi buzotwarwa n abantu batagira intumbero ico nokwita vision ariko baraba inda zabo gusa imiryango y abo, bakarondera guhaga abandi batubitse, abantu batitwararika ineza ya bose baba abatutsi abatwa canke abahutu nta numwe azohungukira. abarundi ndabasavye mwugurure amaso mureke kuba ibijuju ngo mukurikire abashira imbere ubwoko bwabo bashaka gukingira ivyo basahuye. Division ni uburyo abatagira vision yo gukorera igihugu bakoresha kugira bakingire ivyo biba atawubakomye barundi kanura umwasi w umuhutu si umututsi kandi umwasi w umututsi si umuhutu twese turi abene burundi. uwica wese akazimanganya ubuzima canke uwica abantu moralement akabatuntuza niwe mugesera aboheye igihugu amaboko i mugongo

    J’aime

  14. uwo muntu yatanze ico ciyumviro kubwanje ni umu extremiste ntaho ataniye n intwaro iriko iramara abantu, nagomba ndamubaze igihe ubu butegetsi bwica abahutu kuva muri 2008 n imyaka yakurikiye hari iciyumviro yigeze ashikiriza. 93 ntihishwe abatutsi gusa abahutu barishwe n abo. commune taba, gihamagara mbega ryari ihonyabwoko canke vyari iki, jewe ndemeza ko abatutsi bishwe n’ abahutu ariko kandi abahutu barishwe n abatutsi ukwo ni ukuri. ikibabaje c iyi ntwaro ni uko bariko bagarukana ubwicanyi bwakozwe umwicanyi ntagira ubwoko, ariko nabo batanga ivyiyumviro vyogucanishamwo bakavugira bamwe bakiyobagiza abantu bishwe baba abahutu canke abatutsi kubera ivyiyumviro vyabo n abo ni abicanyi.
    kubwanje umuntu nkuwo avuga ko agira analyse ni uwusubiza inyuma abariko barapfa batotezwa barondera ineza y igihugu uwo muntu afise ivyiyumviro bipfuye

    J’aime

  15. Je pense que l’interlocuteur du journal est une personne qu’il a lui même préparé pour des motifs que j’ignore car c’est visible que leur homme ne maîtrise rien de la Forebu encore moins de la composition de cette dernière . Ce qui est visible ce Masabo est un extrémiste tutsi de dernière souche et je dois lui dire que les hommes qui pensent comme lui il ne reste que Nkurunziza et sa clique donc c’est un vrai adepte de Nkurunziza car ayant la même vision que lui.

    J’aime

  16. Désolé vraiment, ce Thaddée Masabo dit n’importe quoi. Il est, comme les autres, gangréné par les germes de la division. Où les Burundais trouveront-ils le salut? Dieu seul sait!

    J’aime

  17. nivyo probleme ni politique, mugabo kubona umuntu apfa kubera ari umututsi, abasoda ba batutsi bakabohwa ni imbonerakure, abandi bakicwa none ga abatutsi boca bararika iryinyo ngo Nyangoma azobavugira canke ndabitoreye.
    Abatutsi kuva 2015 nta influence nimwe bari bafise au niveau politique, mugabo ntikibuza ko babica ngo baragayana
    Abantu barumvise indirimbo zihonya bwoko zagiye ziraririmbwa inyuma ya Gaston Sindimwo, ziririmbwa n’imbonerakure, ngo kubita abo batutsi basaze! None bimaze kumera gurtyo abatutsi boca bagarama ngo CNARED irabibona.

    J’aime

  18. Ibibazo vy’amoko twariko turabirengera, Arusha yari yafashije kubirengera.
    Abahutu n’abatutsi bari basubiriye kubana, mbere nuguhana abageni.
    None umuntu abona ko ingorane y’uyu musi ari ubwoko, ari kure basi.
    Ingorane ihari ni politique, ni ihonyangwa ry’amategeko.
    Abantu mwuzuyemwo amacakuburi ni mwe mugomba kudusamaza,
    aho kwishura ikibaza nyamukuru dusubire mu vy’amoko.
    Nayo abariko barapfa uyu musi, ni abahutu kandi ni abatutsi.
    Mbega abahunze igihugu ni abatutsi gusa? canke ni abahutu gusa?
    Abari muri gouvernement b’abahutu bahunze kuko bariko baratotewa n’intwaro ya Nkuruziza bangana iki? Abarara bataryame b’abahutu bangana iki kubera bagwanije 3 è mandat ya Nkuruziza.
    Abitwaza ivy’ubwoko mu ngorane zihari uyu musi, ni abashaka kupfukera ingorane nyamukuru ihari. Nkuruziza ataremeza ko agiye kwitoza hari abantu bariko baricwa nkuko biri kuva ico gihe?
    None rero ibiganiro ntibikwiye kuba entre tutsi et gouvernement (hutu), mais entre gouvernement et tous ses opposants (hutu et tutsi).

    J’aime

  19. muhagabire intwaro zamye ziduteranya twebwe abanyagihugu tukamarana abategetsi biyicariyye neza Akaba aritwe tuvyishura bamaze kuironkera ivyabo , mugume muvyibuka .Ayo majambo muriko muravuga araremerey mugomba muje mu nzira yo kuikekana ,

    J’aime

    • uvuze bien. nanje ni uko ndabibona. None ga, umweranda ni inde! Tout simplement abantu bareke kuzurura akaboze bige kurengera ivya bahutu n,abatutsi. Je ndazi ko umuhutu yogirira akamaro umututsi canke umututsi akagirira akamaro umuhutu. Bapfana iki barutwa nico bamariraniye.Je nva mubwoko bwabatutsi ariko ndazi ko nabatutsi barigito ndavye ningene babana; bigira abafirozofe ukamengo abandi ni ibijuju, ntibabona, donc ntibabona ko abandi arabantu, ivyo vyose ni akagaye gatuma bocishwa bugufi , bakabona ko ibintu bihinduka. Munyunve neza , sinvuze ngo babahonye , oya , ariko bige gutahura ko n,umutwa ashobora kuzotwara kandi bakamwunviriza.Tout simplement twige kuba duha agaciro abandi.Muribuka Abanyabururi bagitwara ingene bavuga ngo umuhutu wibururi aruta umututsi ava ahandi! Je kuri ivyo, binyereka ko Iwacu Iburundi twiyorobekana ko. Je suis tutsi , ndazi ko ntarwanije umuhutu atwara, nkigenza neza yonfasha gusumba data wanje nabo batutsi nozira kandi aramaronko yabo baharanira hama bakangira ikiraro. Ivyo nvuze no mubahutu biruko. N,ukunde uwugukunda, kuko ubwoko muhuriyeko sibwo butuma muhuza, ahubwo nico mumariraniye. ndonc, umwansi wawe si umuhutu canke umututsi, ni uwo wese ariko agukoroga mu kwiberaho kwawe.

      J’aime

  20. masabo.nukuri uvuze ukuri nkukurima.jewe nitwa harerimana pacifique.ndi umutama w’umuhutu,kandi akabi nakabibi nakabonye mubahutu kugihe ca ndadaye.ndamaze kubona kuri ururubuga umuntu avuga ko atemera ndadaye,nanje uwo muntu ndamushigikira,iy0mba ndamuzi uwo muntu twoyaga kandi neza.jewe ubwanje ndanka umuntyamacakubiriuwariwe wese,mubahutu no mubatutsi.rero,abahoro bavuga ko ndadaye ari hero national,ndabamiririye kure.kuko ntuba hero watumye abantu bahera.muri 1993 harafuye abahutu benshi batagomvye guhonya abantutsi,harafuye abatutysi kubera ubututsi bwabo.ariko,rero,nkuko numva ko FOREBU ariyabatutsi,ndabinghinze ntimuze mwinjire mubahutu ngo mubice ataco bazira.gukuraho nkurunziza,nivyiza kumukuzaho umuheto,kuko ntashobora kuvaho atari umuheto umukuye kunguvu.rero,ndabashigikiye,abahutu turi benshi bifuza ko nkurunziza yohava,ivyo yadukoreye si ivyo umuntu akomeye yokorera abarundi nuburundi,aramaramaje abahutu twese,abamushigikira nabo urumva ko bameze nkawe.

    J’aime

  21. Il faut arrêter ces genres d’analyses pour ne pas paralyser le Burundi!! Ivyiyumviro vyo kwama muvuga ngo genocide genocide; birashaje. abahutu baricwa kandi n’abatutsi baricwa. Abarundi b’umutima n’abavuga ivyubaka bakavugira abarundi bose nayo abavugira ubwoko abo n’imbura kimazi nibo bazana indyane mugihugu . u Dukeneye imvuga kuri zizana amahoro kuva kera abatwara uburundi bihisha inyuma y’ubwoko kugira bahonye abarundi kandi bapfukame mu nda igihugu twarabirambiwe…. Abavuga be n’ivyo n’abavyiyumvira, n’ababikora mwese ntaco mutaniyeko muri bamwe, muri bene Gahini yishe mwene wabo Abeli.. Uwica umuntu uwariwe wese aba ari umwicanyi tutaravye ubwoko, umugambwe, iyo aturuka. Ntamwicanyi atazobihanirwa imbere y’Imana. Ico babera ciza nuko mwokwihana mukabireka.

    J’aime

Laisser un commentaire